Klik-kLIk sini

Thursday, June 25, 2009

Selamat-Hari-Bapa

entry khas..sempena tarikh 21hb.Mei, 2009

buat semua anak-anak..seperti aku..yang mempunyai ibu dan bapa (tapi aku dah tak ada bapa.....AL-FATIHAH)

sempena hari bapa yang jatuh pada bulan JUN ini..ada baiknya bermuhasabah diri mengimbas kembali apakah kita telah menjalankan peranan atau tanggungjawab yang sebenarnya terhadap orang tua..

semua mempunyai ibu dan bapa..yang menjadi punca lahirnya ke dunia ini..sama ada bapa atau ibu masih ada atau telah meninggal dunia..kewajipan anak terhadap keduanya tidak akan terhenti..

cuma bezanya..bagi yang telah pulang ke rahmatullah..perbanyakkanlah membaca Al-Fatihah dan ayat-ayat suci Al-Quran untuk dihadiahkan kepada roh serta mendoakan kesejahteraan mereka..setiap kali usai mengerjakan solat..tiada harta yang lebih tinggi nilainya..selain doa anak yang soleh & solehah..(aku rindu ayah)

bagi yang masih mempunyai ayah dah ibu..kesempatan ini hendaklah diambil dengan sepenuhnya untuk berbakti kepada mereka..agar kita menjadi anak yang bahagia dan cemerlang di dunia dan aman sejahtera di akhirat kelak..(tp aku tak sempat berbakti pada ayah aku.....sedih dan teramat sedih sehingga kini)

pada aku..tanggungjawab kita masih besar..menjaga..membelai..dan bermanja seharusnya menjadi mainan kita sebagai anak..seperti kita..walaupun sudah membesar..mungkin sudah berkeluarga..tapi..hakikatnya kita masih lagi seorang anak..dan masih mempunyai insan-insan bernama ibu dan bapa..bermanjalah selagi mereka masih bernyawa..masih setia untuk mendengar masalah kita..masih sudi dirintih dengan masalah-masalah kita..masih menjadi pendengar yang setia..masih menjadi kawan yang tak akan meninggalkan kita walau sebesar mana pun kesilapan dan kesalahan kita..mereka tetap bersama kita..

aku sendiri..masih belum puas bermanja dengan mak aku..arwah ayah aku..kehidupan yang menuntut hidup untuk berbakti..seusia 13 tahun..sudah melangkah ke alam menengah..seusia 18 tahun..aku sudah melangkah keluar daerah untuk belajar..sehingga seusia 21 tahun hanya berapa bulan di tahun 2004 bersama..... aku dikejutkan dengan kehilangan orang yang banyak berkorban demi aku dan keluaraga.....Tanggal 21hb. Mei, 2004 orang yang selama ini ku panggil AYAH telah kembali "menghadapNya".....masa itu dan sampai sekarang aku mula berfikir dalam tahun-tahun sebelumnya dapat dikira masa aku bersama ayah..berapa jam sehari..dapat dikira..berapa minit aku bercakap dengan ayah..Sesungguhnya aku sentiasa mengingati arwah ayah serta mendoakan kesejahteraan ayah di sana....

untuk membalas 9 bulan 10 hari usia mak dan ayah aku membela dan membelai aku pun..rasanya..aku masih belum dapat membayar..harga dan nilai masa untuk seketika itu..apa lagi..membayar pengorbanan yang lain..

tulisan ini..hadiah khas buat arwah ayah aku..juga mak aku..moga ilmunya..dan pahala ini..berkatnya pergi kepada kedua mereka..ilmu dalam kepala ini..berkat dari keringat mereka..membesar..dan memastikan aku dilandasan ilmu yang betul..tersimpangnya aku..bukan kerana mereka..tapi kerana kelemahan jiwa aku sendiri..

sebagai seorang anak..ada empat kewajipan yang pasti..menjadi hak..dan bebanan sebagai anak yang harus kita laksanakan..taklifan ini..membebani kita sejurus kita mencapai usia mumaiyyiz..yang pertama..cinta terhadap mereka..

rasa cinta..memang telah wujud dalam jiwa dan sanubari kita..sebagai insan yang dikurniakan oleh Allah kepada anak terhadap orang tuanya..semakin membesar tubuh si anak..dan semakin bertambah akalnya..semakin besar pula perasaan cintanya..setelah anak menjadi dewasa..perasaan itu berubah menjadi kasih dan sayang..perasaan inilah menggerakkan kita bekerja demi kebahagiaan orang tua kita sebagaimana kita bekerja untuk kebahagiaan kita..

kedua..berterima kasih..sebagai anak..kita patut berterima kasih kepada mereka..memang budi ibu dan bapa terhadap kita tidak ada batas dan tak terhitung banyaknya..kerana merekalah yang menjadi penyebab adanya kita di muka bumi ini..mereka telah membesarkan..mendidik..memelihara..mengasihi..dan bekerja keras untuk kita..sebagai balasan jasa mereka..sekurang-kurangnya..kita patut bersyukur..dan berterima kasih kepada mereka..kita juga wajib membuktikannya dengan amal perbuatan..iaitu dengan bekerja keras untuk kebahagiaan mereka..dan meringankan beban kehidupan mereka..

rasa terima kasih dan keinginan membalas budi mereka..hendaklah lahir dari kesedaran diri..ikhlas..dan setulus hati..jangan sampai nanti terkeluar keluhan dan ungkit-mengungkit..sebaliknya..hendaklah dengan rela hati..dan penuh rasa kasih sayang..serta sabar..harus diingat..walau bagaimana sekalipun kita ingin membalas budi mereka..masih belum setanding ..dan setimpal dengan jasa-jasa mereka yang sebenar..

oleh itu..wajiblah kita berbakti sepenuh hati kepada mereka sebagaimana dianjurkan Allah s.w.t. dan sunnah Nabi s.a.w

"Tuhanmu telah memerintahkan janganlah kamu sembah melainkan Dia, dan berbaktilah kepada kedua orang tuamu, jika seorang antara keduanya telah tua atau kedua-duanya, janganlah engkau mengeluarkan perkataan yang kasar kepada keduanya dan jangan pula engkau mengherdik, dan hendaklah engkau ucapkan perkataan yang mulia (lemah lembut) kepada keduanya.
rendahkanlah sayanp kehinaan kerana cinta kepadanya, dan hendaklah engkau katakan (seringlah berdoa): Ya Allah ya Tuhanku, berilah rahmat kepada keduanya sebagaimana mereka telah mendidikku ketika aku masih kecil."

surah al-Isra’ : 23-24

"Kami telah pesankan kepada manusia supaya berbakti kepada kedua ibubapa. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya pula dengan susah payah."
surah al-Ahqaf : 15

Nabi bersabda:

"Sesungguhnya Allah memesankan kamu hendaklah berbakti kepada ibumu." diucapkannya sampai tiga kali..barulah kemudian baginda meneruskan:
"Sesungguhnya Allah memesankan agar berbakti kepada bapamu."

dalam hadith yang lain baginda bersabda:

"Berbakti kepada orang tua adalah lebih utama dari solat, sedekah, puasa, haji,umrah dan berjihad fisabilillah."

ketiga..taat dan berbakti kepada mereka..taat kepada kedua orang tua ialah dengan menunjukkan keikhlasan dan rasa cintanya..oleh itu..haruslah setiap dari kita..berbakti dengan patuh dan taat kepada kedua mereka..berlaku ikhlas baik secara terbuka mahupun tersembunyi..mengikut semua nasihat dan buah fikiran mereka yang tidak melanggar batas-batas agama..dan mempercayai bahawa taat kepada perintah dan larangan mereka menjadi punca kejayaan dan kemajuan..melakukan sebaliknya adalah menjadi punca musibah dan kemelaratan..kerana kedua mereka lebih banyak memakan asam garam hidup dan berpengalaman..

dan terakhir sekali..adalah menghormati mereka..memberi penghormatan kepada keduanya secara anak..sebagai anak..kita hendaklah menghormati orang tua kita dengan penuh sopan santun..baik dalam ucapan..mahupun dalam perbuatan..janganlah menggauli mereka seperti kita buat mereka macam teman atau kawan sebaya..

bila kedua mereka telah terlalu tua..hendaklah sanggup menanggung kemungkinan perilaku mereka yang menyalahi batas-batas akal..dan kesabaran..sambil berlaku lemah lembut dalam membimbing mereka ke jalan kebenaran..Rasulullah s.a.w bersabda:

"berbuat baiklah kepada orang tua kamu nescaya anak-anak kamu pun kelak akan berbuat baik pula terhadap kamu."

barang siapa yang dikurniakan Allah seorang anak yang baik lagi berbakti kepadanya..sesungguhnya dia telah mendapat satu nikmat yang sangat besar..di dunia dan pahala yang juga besar di akhirat..

wallahu’alam..

selamat menyambut hari bapa untuk arwah ayahku dan semua ayah di dunia ini!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails