Klik-kLIk sini

Tuesday, June 30, 2009

aPi & Air

Sedekah tidak akan mengurangkan harta seseorang. Sesiapa yang bersikap pemaaf, Allah akan menambahkan kemuliaan baginya. Dan sesiapa yang bersikap tawadhu’ kepada Allah, maka Allah akan menaikkan darjatnya. (Sahih Muslim)

aku masih merenunug hadith di atas, mencari-cari kata-kata untuk ditulis dalam perenggan ini..tapi aku ketandusan madah..kepala seakan belum bersedia berbicara..masih mencari sesuatu..kekuatan untuk menulis..tapi hadis di atas amat penting pada aku..

aku masih memerhatikan baris-baris hadith di atas..sedekah tidak mengurangkan harta..ibarat senyum..tidak akan menyakitkan muka kalau kita senyum..cuma senyum sedekah paling murah..dengan senyuman boleh memberi lebih ketenangan dari sedikit harta yang kita beri..cuma manusia kadang kala takut untuk bersedekah walaupun senyuman..senyum akan mendekatkan kita pada kawan, merapatkan kita dengan orang ramai..tapi ramai yang masih kurang mesra dengan senyuman..aku sekadar memerhatikan sekelilingku..ini hanyalah pemerhatianku..baru balik dari ziarah blog seorang sahabat..yang tulisannya.."tak mo cakap apa-apa, nak senyum je..macam ni :-) "..tulisan yang simple..tapi bagi aku yang membacanya..tersenyum sendiri..walaupun tulisan..tapi hati kita pasti tersentuh..untuk turut senyum..pada yg keras hati..pastinya dah melenting.."apa la minah/mamat ni tulis!"…

aku memandang pada baris-baris hadith yang berikut..Sesiapa yang bersikap pemaaf, Allah akan menambahkan kemuliaan baginya..aku bkn yang jenis pandai marah..kadang-kadang dan malah aku jenis yang tak suka marah orang sebenarnya even reti marah orang cuma yala hati ni memberontak kuat bila ada kesalahan...tapi itu belum lagi menjadikan aku jenis yang boleh memaafkan orang..adik perempuan aku tu la paling best, sepanjang dia besar dengan aku..rasanya belum pernah lagi aku marah dia..manjakan lagi ada lah..pada aku..memaafkan orang adalah perkara yang paling sukar untuk kita manusia lakukan terhadap manusia lain..kerana selalunya apabila marah pada seseorang..dalam hati kita tersemat pelbagai rasa..benci, geram, bengang, mual, meluat pada orang yg kita marah..itulah hasil dari satu perasaan yang ada dalam jiwa kita..apabila apinya disuakan lagi dengan bara benci, maka makin meluap-luap perasaan lain pada yang kita marah..tapi Allah masih menyuruh kita maafkan orang itu..walau sebenci mana pun kita pada dia..itulah yang menyukarkan kita sebagai manusia untuk melakukan sesuatu yang susah untuk kita lakukan…MEMAAFKAN ORANG LAIN..nabi berpesan..sebelum tidur..maafkan semua orang yang kita kenal..malah kita dituntut memohon maaf pada ibubapa sebelum kita tidur..nampak mudah..tapi itulah meditasi terbaik untuk memulakan hidup sebagai seorang pemaaf..apabila kita biasa memaafkan orang..maka kita mudah untuk memaafkan orang ramai..kenapa sebelum tidur?

mengikut pendapat Dato’ Fadhilah Kamsah dan beberapa tokoh perubatan, agama yang lain..tidur merupakan satu mekanisma untuk merehatkan jiwa kita..menenangkan tubuh badan kita, urat-urat dan saraf badan kita..malah apabila kita marah..tidur menjadi ubat yang mujarab! apabila kita berniat memafkan orang lain sebelum tidur..maka dalam tidur kita..perkara yang kita niatkan akan bermain dalam minda bawah sedar kita..menyatukan niat dan minda kita..menghasilkan ketenangan pada jiwa dan apabila kita bangun..minda sedar kita akan terasa segar dan tenang..rasional tidur dapat kita simpulkan sebagai alat untuk meneutralkan negatif dan positif dalam badan..jadi teruslah kita memafkan orang..bermula sebelum tidur nanti..dan jangan lupa doakan kesejahteraan orang yang kita marah kerana bila kita maafkan orang itu, dan kemudian mendoakan kesejahteraannya..kita telah mengangkat darjat kita kepada yang lebih baik..di situlah janji Allah untuk menambahkan kemuliaan bagi kita..

Dan sesiapa yang bersikap tawadhu’ kepada Allah, maka Allah akan menaikkan darjatnya..teringat aku ketika aku kecil dulu..masa zaman sekolah arab dulu..ustazah ada berkata..sesiapa yang berjalan di dunia dengan dada yang mendepa..kain yang labuh, dia tu orang yang sombong..wahh..takut juga aku masa dengar apa ustazah cakap..bila dah besar ni..jumpa hadith yang menyokong kata-kata ustazah..baru kita tau di mana kedudukan kita..dada yang mendepa tu bukan lah maksud sapa yang badan "tough" tu semuanya sombong..hehehe..tak la jugak..tapi maksud tersiratnya..dalam keadaan yang bangga..maka dia dah jadi orang yang sombong..tawadhu’ yang Allah maksudkan pula bukan lah berjalan sampai mengadap lantai..itu juga salah..tapi tawahu’ adalah bila kita malu, segan, redha, syukur dengan nikmat yang Allah berikan..malu untuk meminta lebih, segan untuk menunjuk, redha dengan rezeki yang ada..syukur dengan nikmat yang Allah kurniakan..maka sifat-sifat inilah yang menaikkan darjat kita..

pemarah lawannya pemaaf..sombong lawannya..tawadhu’..hadith ini mudah untuk kita hadamkan..malah pada yang tiada base agama sekalipun..sekali baca hadith ini sudah cukup untuk faham pesanan Rasulullah..cuma yang kita kesalkan..orang-orang awam..mungkin mereka membaca Al-quran..tapi adakah mereka memahami intipati maksud setiap bicara kalamullah..juga mereka kurang terdedah pada pemahaman hadith-hadith nabi..hadith 40 mungkin mereka dapat pendedahannya dari majlis-majlis ilmu di rumah-rumah Allah..bagi yang menghadiri majlis, pada yang masih terkapai di luar sana..harus kita faham..tugas sebagai da’ei bukan sahaja di luar sana..malah ruang cyber ini..jika dapat kita nukilkan sesuatu..memandu umat pada jalan Allah..sudah tersedia ruang pahala pada kita..jadi pada yang membaca tulisan kali ini..sama-sama kita membawa sahabat-sahabat yang memerlukan bantuan dari sudut panduan kepada kebaikan bersama..saya tau ramai di kalangan sahabat saya mempunyai ilmu agama yang kukuh..saya juga masih kurang ilmunya..tolonglah peringatkan saya..bersama-sama kita saling ingat-meningati..

hari ni..saya terlebih rehat..terlajak tidur..bila bangun..terus tatap hadith ni..itu yang tergerak hati ingin berkongsi..lagipun..kita ni tak dapat lari dari memberi nasihat..dan memerlukan nasihat.. hehehe..

dah sampai penghujung bicara..maaf mengambil masa tuan-tuan,puan-puan semua (hehehe)...andai ada yang berpatutan untuk dinilai sebagai nasihat..terimalah dengan hati yang terbuka..jika ada terpesong dari amalan agama..perbetulkan tulisan saya..terima kasih..

p/s:mula-mula aku..kemudian saya..tu cara penulisan baru tu hehehe..dari keras kepada lembut..

Peace!!!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails